عوارض تزریق ژل و چربی روی پوست

وقتي روي پوستمان چربي و ژل تزريق مي کنيم چه پيامدهايي متوجه پوست ما است و چه تغييراتي در آن پس از تزريق ژل ايجاد مي شود و چگونه مي توان از اين عوارض در امان ماند؟
دکتر تقي‌پور متخصص جراحي پلاستيک و ترميمي با اشاره به تزريق ژل و چربي گفت: براي رفع چين و چروک صورت راه‌هاي گوناگوني وجود دارد، استفاده از انواع کرم‌ها و پمادها تا جراحي، داروها نمي‌توانند چين و چرو‌ک‌ها را برطرف کنند بلکه بيشتر در جهت جلوگيري از به وجود آمدن و يا پنهان کردن آنها به کار مي‌روند.
وي افزود: جراحي نيز مشکلات و عوارض خاص خود را دارد، تزريق کننده‌هاي پوستي يک راه حل کم خطر، سريع و مؤثر براي رسيدن به اين مقصود است.
اين متخصص جراحي پلاستيک و ترميمي اظهار داشت: تزريقات که براي پر کردن فرورفتگي‌ها و چين و چروک پوست به کار مي‌روند در چند مورد مناسب هستند، کساني که چروک‌هاي کم عمق دارند، بيماراني که جراحي در آنها مجاز نيست، افرادي که زخم‌هاي عميق و گود دارند و… .
دکتر تقي‌پور در خصوص مزيت و معايب اين تزريقات بيان کرد: اين تزريقات يا چربي هستند که از خود فرد گرفته مي‌شود يا مواد ساختني چربي‌ها بايد از نقاطي از بدن مثل شکم يا پهلو گرفته و پس از فرآوري‌هايي به شکل مايع قابل تزريق درآيد آن گاه آن را به وسيله يک سرنگ و سر سوزن ظريف در لايه‌هاي زير پوست تزريق مي‌کنند، حسن بزرگ چربي اين است که چون از خود فرد هستند احتمال خطر حساسيت و پس زدن را ندارد و ايراد آن اين است که برداشتن آن در بدن مشکلات خاص خود را دارد. همچنين بعد از مدتي ممکن است چربي‌ها جذب شوند و در نقاط حساسي مثل لب ايجاد نامنظمي و ناهمگوني کند.
وي درباره عوارض تزريقات ادامه داد: ميزان کمي درد، تورم و کبودي از پيامدهاي معمول اين تزريقات است که پس از چند روز به حالت طبيعي بر مي‌گردد، ادامه يافتن درد و تورم ممکن است به علت عفونت يا واکنش به مواد باشد که قالب آنها به درمان آنتي بيوتيک پاسخ مي‌دهند، در موارد کمي هم احتمال عدم تقارن و ناهماهنگي در محل تزريق و يا در مقايسه با طرف مقابل به وجود آيد.
وي در پايان خاطرنشان کرد: بايد توجه شود اين تزريقات در کساني که سابقه حساسيت شديد دارند نبايد به کار رود و همچنين افرادي که داروهاي ضد انعقاد و آسپرين يا پروفن يا داروهاي مشابه مصرف مي‌کنند بايد يک هفته قبل آن را قطع کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان