رژیم اتکینز ، رژیم لاغری سریع با کربوهیدرات پایین

رژيم اتکينز ، رژيم لاغري سريع با کربوهيدرات پايين: رژيم غذايي اتکينز چيست ؟ رژيم لاغري اتکينز يک رژيم لاغري سريع با کربو هيدرات پايين است . با اجراي برنامه رژيم لاغري اتکينز بين ? تا ? کيلوگرم از وزن شما کاسته خواهد شد . رژيم غذايي اتکينز که به طور رسمي «مشي غذائي اتکينز» (به انگليسي: Atkins Nutritional Approach) ناميده مي‌شود يک رژيم غذايي با کربوهيدرات پائين است که توسط دکتر رابرت اتکينز پيدا شد. وي اين متد را در نتيجه مطالعه يک رژيم در (Journal of the American Medical Association) و بکاربردن آن بر روي خودش براي حل مشکل اضافه وزني کشف کرد. مدتي بعد او شروغ به انتشار يک سري کتاب در مورد اين رژيم کرد که اولين آن «انقلاب رژيم غذايي اتکينز» (Dr. Atkins’ Diet Revolution) در سال ???? بود. گر چه بعداً اين کتاب را با بازنگري هائي منتشر کرد اما به اصول اوليه رژيم وفادار ماند.
يک بنگاه اقتصادي به نام Atkins franchise بر اساس اين رژيم بوجود آمد که هدف آن تهيه محصولات مورد استفاده علاقه‌مندان به اين رژيم بود که اين بنگاه به علت محبوبيت رژيم دکتر اتکينز بسيار کامياب بود هر چند اين کاميابي در اوائل هزاره سوم با دست اندازهائي روبرو شد تا حدي که تنها دو ماه پس از مرگ دکتر اتکينز در ژانويه سال ???? يک کمپاني که توسط وي پايه گذاري شده بود به نام Atkins Nutritionals of Ronkonkoma، New York اعلام ورشکستگي کرد. بعد از يک سال اوضاع اين کمپاني بهتر شد بطوري که امروزه علامت تجاري اتکينز بر روي بسيار از محصولات غذائي ديده مي‌شود.
با شروع رژيم اتکينز بعد از ?? ساعت که ذخاير گليکوژن بدن تمام مي شود چربيها ي ذخيره شده در بدن شروع به آب شدن ( ليپوليز ) مي کند که سطح بالاي اسيد هاي چرب در خون گواه اين مطلب است . شيوع بالاي مرض قند ، بيماريهاي قلبي و فشار خون در افراد چاق به علت افزايش غيرعادي انسولين است . در رژيم لاغري اتکينز که يک رژيم غذايي کم کربوهيدرات بدن اين امکان را پيدا مي کند که با آن که کالري را به مقدار لازم دريافت مي کند ولي به طور مداوم وزن و اندازه کم مي کند يعني کالري زودتر از آن که جذب شود به صورت حرارت از بدن خارج مي شود . پيروي از رژيم اتکينز در افراد چاق ثابت شده که ميزان کلسترول و فشارخون را کاهش مي دهد .
خوردن کربوهيدرات چه از منابع مستقيم آن و چه از منابع غير مستقيم ( کربوهيدرات پنهان ) است . چون محدوديت مصرف پروتئين و چربي وجود ندارد احساس گرسنگي نيز پيش نمي آيد و کم کم اشتها کم مي شود .