رضایت 65 درصدی افراد از کاهش وزن به روش طب سوزنی

مدیر گروه طب چینی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: از هر 5 نفری که برای کاهش وزن طب سوزنی انجام می‌دهند،3 نفر به نتیجه رضایت‌بخش دست می‌یابند.

دکتر حمید رضا بهرامی در گفت‌و‌گو با وبدا، درباره اثربخشی طب سوزنی اظهار کرد: مطالعات زیادی در حوزه اثرگذاری طب سوزنی برای چاقی و لاغری انجام شده که بیانگر مؤثر بودن آن است، اما بطور کلی 60 تا 65درصد جواب داده است.

وی افزود: طب سوزنی موجب رها شدن موادشیمیایی موجود در بدن و تحریک نوعی مسکن که ترکیباتی از تریاک است، می‌شود و میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی بدن را فعال می کند و به این ترتیب بهترین میزان پاسخ را به عمده دردها داده است.

تکرار دوره درمان میزان پایایی را افزایش می‌دهد
دکتر بهرامی، درباره میزان ماندگاری و اثربخشی دایم طب سوزنی گفت: بطورکلی تکرار یک دوره درمان میزان پایایی را افزایش می‌دهد، اما بطور معمول درمانگر بر اساس شرایط بیمار و نوع درد تشخیص می‌دهد که درمان را تکرار کند یا خیر و در مواردی طب سوزنی به میزان غیرقابل برگشت اثربخش بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس بولتن رسمی سازمان بهداشت جهانی که در سال 2005 منتشر شد،طب سوزنی روشی بدون خطر و اثربخش برای 37بیماری عنوان شده که بیشتر در بحث سردرد، نازایی، کمر درد، آرتروز، برخی مشکلات گوارشی و ... نتایج قابل توجه و خوبی داشته است.
به گفته دکتر بهرامی، این درحالیست که امروزه بررسی‌ها حاکی از آنست که طب سوزنی در رابطه با بیماری‌های روحی و روانی،افسردگی، انواع اضطراب و ... نیز از درصد موفقیت بالا برخوردار بوده است.

طب سوزنی به هیچ‌وجه طب جایگزین نیست
وی در عین حال تصریح کرد: طب سوزنی به هیچ‌وجه طب جایگزین نیست،بلکه درمان کمکی و مکمل است، بنابراین ورود افراد باید با پایه پزشکی باشد و بهتر است بپذیریم این طب، طب معجزه‌گر نیست.

مدیر گروه طب چینی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تأکید کرد: بر این اساس فرد درمانگر در طب سوزنی باید به طب کلاسیک آشنا باشد، بنابراین مسیر تشخیصی را باید یا خودش انجام دهد و یا از همکاران متخصص کمک بگیرد و به همین دلیل هر مراجعه‌کننده‌ای نمی‌تواند کاندید استفاده از طب سوزنی باشد، چراکه در برخی مواقع باید اقدامات اورژانسی برای بیمار انجام شود.

درمانگر طب سوزنی باید حداقل 2هزار ساعت کار عملی کرده باشد

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا هر فردی می‌تواند در حوزه درمانگر طب سوزنی فعالیت کند؟»، اظهار کرد: درمانگر طب سوزنی باید مبانی تشخیصی را آموخته باشد و صرف گذراندن دوره‌های کوتاه مدت نمی‌توان وارد این حوزه شد، چراکه گرفتن نبض بطور ویژه و مشاهده زبان همراه با بررسی رنگ،پوشش و بدنه زبان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، از این رو تأکید شده که درمانگر حداقل باید 2هزار ساعت کار عملی کرده باشد.
دکتر بهرامی همچنین درباره میانگین جلسات برای یک دوره درمان طب سوزنی گفت:3 جلسه در هفته معادل 12 جلسه ماهانه استاندارد دوره درمان طب سوزنی است اما بر حسب مورد،شدت درد و شرایط فرد،درمانگر ممکن است این تعداد جلسه را افزایش دهد.
به گفته وی، طب سوزنی یکی از زیرشاخه‌های طب سنتی چینی با قدمتی بین 3 تا 5هزار سال است و در حال حاضر به عنوان یکی از مؤثرترین رشته‌های طب مکمل در تسکین بسیاری از دردها کاربرد دارد. در این طب اعتقاد بر این است که انرژی حیاتی در بدن و طبیعت در جریان و حرکت و سلامت در این انرژی نهفته است و هرگاه از حالت تعادل خارج شود،بیماری بروز می‌یابد.
مدیر گروه طب چینی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: براساس فلسفه این طب، این انرژی حیاتی در بدن انسان درون کانال‌های خاصی که 14مسیر است، در جریان بوده که به آن «مریدین» گفته می‌شود و به این ترتیب این مسیرهای خاص در جلو و عقب بدن زنجیره‌ای از حرکت انرژی را بوجود می‌آورند که سلسله‌وار بهم مرتبط هستند و هرگاه یک انرژی کارکرد خود را از دست دهد،تعادل بهم می‌خورد.

سوزن‌ها فقط یکبار مصرف شوند
بهرامی گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، 361 نقطه اصلی و 50 تا 60 نقطه اضافی در بدن نقاطی هستند که برای طب سوزنی استفاده می‌شوند و هریک از این نقاط،یک جغرافیا و عملکرد خاصی را در سطح بدن عهده‌دار هستند و درمانگر با انجام معاینه و گرفتن شرح حال به تشخیصی از الگوی برهم خوردن تعادل در بدن می‌رسد و بجای استفاده از دارو،به داده‌های علمی خود مراجعه و به فرمولاسیون و ترکیبی از این نقاط دست پیدا می‌کند. با فرورفتن سوزن‌ها که بدون حساسیت و عارضه هستند،آن نقاط خاص فعال شده و به تدریج تعادل از دست رفته برقرار می‌شود.
وی همچنین تأکید کرد که درمانگرها بطور حتم سوزن‌ها را بصورت یکبارمصرف استفاده کنند.