راه حل رفع ازدیاد مو در بانوان

موهاي زايد، مهمان‌هاي ناخوانده‌اي هستند که بي‌دعوت و بدموقع مي‌آيند اما به هر حال، براي دک کردن سرسخت‌ترين مهمان‌هاي ناخوانده هم روش‌هايي وجود دارد. شما نمي‌خواهيد با اين روش‌ها آشنا شويد؟
هيرسوتيسم يا پرمويي يک مشکل ناخواسته در برخي خانم هاست که در آن، رشد موهاي صورت و بدن مثل آقايان است.
راه هاي تشخيص
آزمايشاتي که مقدار هورمون هاي موجود در خون و از جمله هورمون تستوسترون را اندازه مي گيرند، مي توانند نشان دهند که آيا بالا بودن سطح آندروژن ها (هورمون هاي مردانه) باعث هيرسوتيسم شده است يا نه.
اگر مقدار آندروژن ها در خون بالا باشد، پزشک روش سونوگرافي و يا سي تي اسکن را براي بررسي وجود تومور يا کيست در تخمدان ها و غدد فوق کليه (آدرنال) تجويز مي کند.
درمان پزشکي
درمان هيرسوتيسم اغلب شامل درمان خانگي و درمان پزشکي رفع موهاي زائد و مصرف دارو است.
داروهاي پرمويي
? قرص هاي ضدبارداري
قرص هاي جلوگيري از بارداري که هورمون هاي استروژن و پروژستين دارند، با جلوگيري از توليد آندروژن توسط تخمدان ها، پرمويي را درمان مي کنند.
مصرف قرص هاي جلوگيري از بارداري براي درمان پرمويي در خانم هايي که نمي خواهند باردار شوند، يکي از درمان هاي رايج است. عوارض احتمالي اين قرص ها شامل سرگيجه، تهوع، سردرد و ناراحتي معده است.
? داروهاي ضد آندروژن
اين داروها از متصل شدن آندروژن ها به گيرنده هايشان در بدن جلوگيري مي کنند. از آنجايي که اين داروها باعث نقص جنيني مي شوند، موقع مصرف آن ها بايستي از بارداري جلوگيري کرد.
? پمادهاي موضعي
برخي پمادها و کرم هاي دارويي وجود دارند که مستقيما روي محل پرمويي صورت ماليده مي شوند و رشد موهاي جديد را کند مي کنند، اما نمي توانند موهاي زائد را از بين ببرند.
نمي توان از پرمويي جلوگيري کرد. ولي اگر سندرم تخمدان پلي کيستيک داريد، جلوگيري از چاقي مي تواند هيرسوتيسم را کم کند
روش هاي درماني
? الکتروليز
در روش الکتروليز، جريان الکتريسيته توسط سوزن هاي نازکي به فوليکول هر مويي وارد مي شود تا آن را تخريب کند. اين روش مي تواند تا حدودي موهاي زائد را از بين ببرد، ولي درد دارد. به همين دليل گاهي وقت ها قبل از الکتروليز، کرم بيحس کننده به پوست ماليده مي شود تا درد آن کمتر احساس شود.
? ليزر
در اين روش، اشعه ليزر توسط پزشک متخصص پوست به محل موهاي زائد تابانده مي شود تا فوليکول مو را از بين ببرد و از رشد موهاي جديد جلوگيري کند. ممکن است بعد از ليزر، کمي قرمزي و ورم در پوست ديده شود.
از خطرات ليزر موهاي زائد، سوختگي و کبودي پوست است. به همين دليل براي اين کار حتما به يک پزشک متخصص پوست ماهر مراجعه کنيد. همچنين اين روش گران قيمت است. رفع موهاي زائد
درمان هاي خانگي
? کندن مو
کندن موهاي زائد با موچين يا دستگاه اپي ليدي و يا بند انداختن موها مي تواند موها را از ريشه در آورد. لذا مدتي طول مي کشد تا موها دوباره دربيايند.
? تيغ زدن
استفاده از تيغ يا ژيلت، به سرعت و بدون درد موهاي زائد را از بين مي برد، ولي به دليل آنکه موها را از ريشه در نمي آورد و از سطح پوست مي زند، موها فورا در مي آيند.
? وکس يا مومک
وکس و مومک هم موها را سريعا و در سطح زيادي از ريشه در مي آورد، ولي درد دارد و پوست هم ممکن است قرمز شده و بسوزد.
? کرم ها و پودرهاي موبر
کرم ها و پودرهاي موبر، بدون درد و در سطح وسيعي موهاي زائد را از بين مي برند، ولي ممکن است پوست به آنها حساسيت نشان دهد. لذا قبل از مصرف آنها، روي قسمت کوچکي از پوست خود آن را امتحان کنيد.
? دکلره کردن
برخي خانم ها به جاي از بين بردن موهاي زائد، آن ها را دکلره مي کنند تا کمتر ديده شوند. ولي ممکن است پوست به آنها حساسيت نشان دهد. لذا قبل از مصرف آنها، روي قسمت کوچکي از پوست خود آن را امتحان کنيد.
اين روش براي موهاي زائدي که ضخيم و زياد نيستند، مناسب است.
جلوگيري
نمي توان از پرمويي جلوگيري کرد. ولي اگر سندرم تخمدان پلي کيستيک داريد، جلوگيري از چاقي مي تواند هيرسوتيسم را کم کند.
منبع: دکتر سلام