تعریف چاقی و راههای درمان آن

خوب براي کاهش چربيها و خطرات ناشي از آن چه بايد کرد؟
?- ورزش منظم و روزانه :يک راه خيلي ساده براي مبارزه با افزايش قطر دور شکم و چاقي به طور کلي فعاليت‌هاي ورزشي منظم و با شدت متوسط است. روزانه لااقل ?? دقيقه ورزش کنيد. يک تحقيق جديد نشان داد که در کساني که هفته‌اي ?? کيلومتر با سرعت متوسط پياده‌روي مي‌کردند، پس از شش ماه ديگر چربي‌هاي احشايي افزايش پيدا نکردند و با هفته‌اي ?? کيلومتر پياده‌روي، هم چربي‌هاي احشايي و هم زيرجلدي به طور بارزي رو به کاهش گذاشتند. اما يادتان باشد که ورزش‌هاي ثابت مانند ورزش‌هاي شکم مي‌توانند عضلات شکم را تقويت کنند ولي از چربي‌هاي احشايي نمي‌کاهند. و متاسفانه در افراديکه چاقي متوسط تا شديد دارند معمولا بدليل اضافه وزن زياد تمايلي به ورزش نشان نمي دهند و يا واقعا بدليل مشکلاتي مانند درد زانو ناشي از آرتروز و تنگي نفس يا ..... قادر به انجام ورزش مناسب نيستند.

? - رژيم غذايي نيز در کاهش چربي‌هاي شکم مهم است. به حجم غذاي خود توجه کنيد، از مواد کربوهيدراتي مرکب (ميوه، سبزي‌ و نان‌هاي سبوس‌دار مانند نان سنگک) بيشتر استفاده کنيد به ويژه از نوشابه‌هاي گازدار و آب‌ميوه‌هاي سرشار از قند پرهيز کنيد. استفاده از روغن‌هاي مايع به جاي روغن جامد نيز کمک‌کننده است ولي رژيم‌هاي سفت وسخت را توصيه نمي‌کنيم چرا که ممکن است نتيجه معکوس به بار آورند. رژيم‌هاي سخت ممکن است بدن را به وضعيت گرسنگي مداوم سوق دهند و از سرعت سوخت و ساز بدن بکاهند و در نتيجه باعث شوند چربي‌ها با سرعت، شدت و و حدت بيشتري تشکيل و انباشته شوند.
? - سطح هورمونها : از آنجا که سطح هورمون‌هاي جنسي مردانه با بالاتر رفتن سن، رو به کاهش مي‌گذارد برخي انباشته شدن چربي‌ها در اطراف شکم را بي‌ارتباط با آن نمي‌دانند. برخي سطح اين هورمون در بدن انسان و حيوانات را با طول عمر آنها نيز ارتباط داده‌اند ولي پژوهش‌هاي علمي هنوز نتوانسته‌اند اين موضوع را به اثبات برسانند. هم‌اکنون دانشمندان در پي يافتن راه‌هاي ديگر و موثرتري براي مبارزه با انباشته شدن چربي‌ها در بدن هستند و احتمالا خبرهاي بهتري نيز در راه است.
و حالا خبرهاي بهتري نيز در راه است.
بيماراني که دچار چاقي مفرط با BMI بالا هستند بايد از روش‌ها و جراحي‌هاي مخصوص چاقي استفاده کنند، اين بيماران با انجام جراحي‌هاي خاصي که غالباً بر روي معده انجام مي‌شود حجم معده خود را کاهش مي‌دهند و به اين ترتيب مي‌توانند کاهش وزن قابل ملاحظه‌اي حتي تا ?? الي ?? کيلوگرم را تجربه کنند.
اين دسته از بيماران پس از عمل جراحي و کاهش قابل توجه وزن معمولاً پوست‌هاي اضافه‌اي را در نواحي شکم، بازو، قسمت داخلي کشاله ران و سينه‌هاي خود مشاهده مي‌کنند. در اين مرحله است که به منظور حل مشکل پوست‌هاي اضافه خود بايد به جراح زيبايي مراجعه کنند تا مشکل اين پوست‌هاي اضافي را به کمک جراحي حل کنند
چنانچه بيماري در رديف چاقي مفرط يا چاقي مرضي قرار گيرد روش‌هاي پيکرتراشي فقط آن نواحي را کوچک مي‌کند و حاصل نهايي کار، بيماري است که هنوز چاق است ولي در بعضي نواحي چربي کمتري دارد.ولي اگر اين بيماران از نظر جراحي و يا بيهوشي ممنوعيت داشته باشند مي توانند از روش ليپوماتيک مرحله اي براي کوچک کردن قسمتهايي از بدن و کاهش ? تا ? کيلو وزن در هر جلسه بهره ببرند.
در بيماران با چاقي متوسط و کمتر روش ليپوماتيک بدليل سهولت کار و سرعت عمل روشي بسيار موثر در کاستن از چربيهاي بدن و کسب اندامي زيبا مي باشد.