۱۰ دلیل عمده خونریزی واژینال پس از مقاربت

بعد از پايان يافتن ارتباط جنسي همچنان در روياي شيرين خود غوطه ور هستيد که به حمام مي رويد و ناگهان متوجه مي شويد که در حال خونريزي هستيد. هيچ چيز نمي تواند زودتر از خونريزي واژينال شما را به واقعيت هاي زندگي باز گرداند. خونريزي پس از مقاربت به دلايل متعددي در خانم ها ايجاد مي شود و نبايد به راحتي از آن گذشت. در اين مقاله شما را با 10 نمونه از مهمترين علل ايجاد خونريزي پس از نزديکي آشنا مي کنيم:

1- ديسپلازي سرويکس
ديسپلازي سرويکس تغييرات وابسته به مرحله ي قبل از سرطان در سلول هاي مخاطي رحم مي باشد که طي آن بافت ها رشد نابهنجار پيدا مي کنند. ريسک ابتلا به اين اختلال معمولا به طرق زير افزايش پيدا مي کند: داشتن شرکاي جنسي متعدد، تجربه رابطه جنسي پيش از سن 18 سالگي، زايمان قبل از 16 سالگي، ابتلاي قبلي به يکي از بيماري هاي مقاربتي.
براي درمان اصولاً جراحي به منظور برداشتن توده ي مورد نظر پيشنهاد داده مي شود. تنگي واژن

2- کلاميديا
نوعي عفونت باکتريايي است که عموماً از طريق فعاليت جنسي، برخورد مني آلوده با جريانهاي روان کننده ي واژينال و يا خون انتقال پيدا مي کند.

3- سوزاک
يک بيماري با درصد ابتلاي بالا است که معمولاً از طريق تماس جنسي انتقال پيدا کرده و دليل ايجاد آن نوع معيني از باکتريها مي باشد. براي درمان آن داروهاي متنوعي وجود دارند.

4- تورم رحم
التهاب و تورم به همراه عفونت رحم يا واژن. درمان بر حسب دليل ايجاد بيماري صورت مي پذيرد.

5- پوليپ سرويکس
به رشد بيش از حد مخاط رحم نسبت داده مي شود که داراي حالتي نرم، و رنگي متمايل به قرمز يا بنفش مي باشند. اين نوع زائده هاي گوشتي در خارج از غشاي مخاطي رحم و کانال رحم رشد پيدا مي کنند. پليپ هاي رحمي بسيار حساس بوده، همانطور که اشاره شد در خارج از رحم رشد مي کنند و خيلي راحت و بدون درد برداشته مي شوند.

6- تارچه زدگي(تريکومونا)
اين نوع بيماري عبارت است از آلودگي به انگل هاى تک تارچه که به طور اخص سبب آماس مهبل در زنان مي شوند. اختلال فوق از طريق برقراري ارتباط جنسي انتقال پيدا مي کند و عامل ايجاد آن نوعي از سلول هاي تک ياخته اي (پروتوزوان) مي باشند. بايد توجه داشت که امکان انتقال بيماري در هنگام زايمان طبيعي از طريق مادر آلوده به نوزاد نيز وجود دارد. در موارد نادر هم ديده شده که بيماري از طريق آب داخل وان حمام، ادرار، توالت فرنگي، و استخرها نيز منتشر مي شود.

7- عفونت قارچي واژينال
رشد بيش از حد قارچ هاي طبيعي که در منطقه ي واژن وجود دارند منجر به ايجاد عفونت قارچي مي شود. از جمله ساير علائم مي توان به خارش، سوزش، و ترشحات بي بو، سفيد رنگ و پنيري شکل اشاره کرد.

8- اندومتريوز و ادنومي
اندومتري در لغت نامه ي پزشکي "درلند" چاپ 27 به اين ترتيب تعريف شده است: تورم غشاي داخلي رحم ( داخلي ترين پرده ي دروني زهدان) که در برخي موارد با فرورفتن لايه ي اندومتر به ميومتر (بافت عضلاني رحم) همراه مي شود. ادنومي هم به جايگزيني اندومتر رحم در جايي غير از حفره ي رحمي اطلاق مي شود. به اين ترتيب که غشاي اندومتروز به رحم يا ساير اندام ها مثل تخمدان چسبيده و سبب به وجود آمدن نابجاى بافت هاى درون زهداني شود.

9- پوليپ رحمي
پوليپ هاي رحمي زماني ايجاد مي شوند که غشاي داخلي رحم رشد نابهنجار پيدا مي کند و سبب ايجاد برآمدگي در رحم مي شوند. کمتر اتفاق مي افتد که رشد اين نوع پليپ ها به مرحله خوش خيم و يا بد خيم برسد. همچنين خانم هايي که به اين اختلال گرفتار مي شوند به ندرت خونريزي غير طبيعي رحم بين دو سيکل قاعدگي را تجربه مي کنند.
ساير علائم عبارتند از: خونريزي پس از رابطه جنسي، لک ديدن، خونريزي بيش از حد در زمان قاعدگي، خونريزي پس از يائسگي، و خونريزي در حين هورمون درماني. بهترين شيوه ي مداوا درمان هيستروسکوپيک است. با اين شيوه کل حفره رحمي از طريق هيستروسکوپ قابل رويت مي باشد و نسبت به شيوه درماني دي - سي (کورتاژ تشخيصي درماني) مزيت بيشتري دارد چراکه روش دوم با تراشيدن بافت رحم همراه است و اين امکان وجود دارد که بسياري از پليپ ها جا گذاشته شوند.

10- غدد فيبروئيد
غدد فيبروئيدي رحم جزء تومورهاي خوش خيم محسوب مي شوند و معمولاً متشکل از تکه هاي جامد با بافت هاي اليافي هستند. کمتر ديده شده که غدد فيبروئيد به شکل تومورهاي بدخيم درآيند. علائم اين اختلال در خانم متفاوت است و برخي از خانم ها به هيچ وجه هيچ نشانه اي از آن را احساس نمي کنند. اگر بتوانند تا زمان يائسگي صبر کنند، به مرور زمان فيبرون ها به دليل توقف ترشح استروژن، کوچکتر شده و کم کم به طور کلي از بين مي روند.

خانم هايي که داراي فيبرون هستند بايد دقت داشته باشند که هيچ گاه استروژن را در هيچ شکل و فرمي مصرف نکنند حتي به صورت قرص هاي ضد بارداري؛ چراکه استروژون سبب رشد نامتعارف غدد فيبروئيد مي شود. درمانهاي متنوعي براي از بين بردن اين غدد وجود دارد از ميمکتومي (برداشتن عضله ي رحم) گرفته تا آمبوليزه کردن شريان هاي رحم (مسدود کردن شريان ها) و يا روش قديمي هيسترکتومي که همراه با جراحي براي برداشتن همه يا بخشي از رحم مي باشد.

تشخيص صحيح دليل خونريزي پس از ارتباط جنسي نياز به تخصص دارد. به همين دليل هر زمان که متوجه بروز يک چنين مشکلي شديد، حتماً با پزشک متخصص تماس حاصل نماييد

منبع : mardoman.net