کویتیشن لاغری

در کلينيک‌هاي زيبايي، استفاده از دستگاه کويتيشن که براي کاهش چربي‌هاي موضعي در نواحي خاصي از بدن استفاده مي‌شود، به افراد داراي اضافه‌وزن و چاقي که هيچ‌گونه بيماري زمينه‌اي ندارند، توصيه مي‌شود
اين روزها دستگاه‌هايي پا به عرصه گذاشته‌اند که واردکنندگان و سازندگان آن‌ها ادعا مي‌کنند، اين دستگاه‌ها بدون هيچ درد، عمل جراحي و يا حتي عارضه‌اي باعث لاغري مي‌شوند. اين دستگاه‌هاي تازه‌نفس هنوز امتحان خود را پس نداده‌اند؛ و اثرات بلندمدت آن‌ها هنوز خود را نشان نداده است. در اين مقاله سعي داريم يکي از اين دستگاه‌ها، با عنوان کويتيشن( cavitation ) را معرفي نماييم.
دستگاه‌هاي لاغري موضعي که به منظور کاهش چربي در نقاط خاصي از بدن استفاده مي‌شوند. با عناوين متفاوتي اين روزها در کلينيک‌ها لاغري، مجموعه‌هاي ورزشي و حتي مراکز غيرمجاز مشاهده مي‌شوند؛ اين ها عبارتند از:

1. دستگاه کويتيشن
2. دستگاه آر اف
3. دستگاه کرايوليپوليز
4. LPG و ساير دستگاه‌ها

هر يک از اين دستگاه‌ها کارکرد مربوط به خود را دارد و با مکانيسم متفاوتي باعث کاهش چربي در نقاط خاصي از بدن مي‌شوند. در اين مقاله سعي مي‌کنيم تا کارکرد و عوارض دستگاه کويتيشن را براي شما تشريح کنيم.

مکانيسم اثر دستگاه کويتيشن

دستگاه کويتيشن با توليد امواج اولتراسونيک که فرکانس پايين و شدت بالايي دارند، در بافت چربي لرزش ايجاد مي‌نمايد و با ايجاد فشار در اين بافت حباب‌هايي در بين سلول‌هاي چربي ايجاد مي‌کند. فشار ناشي از حباب‌هاي ايجاد شده و نيز لرزش، باعث پاره شدن غشاي سلول‌هاي چربي شده و نهايتاً منجر مي‌شود که چربي آزاد شده از سلول‌هاي چربي وارد رگ‌هاي لنفاوي و نهايتاً عروق خوني شوند. بافت چربي در مقابل لرزش ايجادشده از طريق دستگاه نمي‌تواند مقاومت کند و متلاشي مي‌شود. اين امواج اثرات کمتري بر بافت عروقي، سيستم عصبي و ماهيچه‌ها دارند؛ ولي بي تأثير بر اين بافت‌ها نيز نمي‌باشند.
ذرات چربي که از بافت چربي آزاد مي‌شوند، در بدن به گردش در مي‌آيند و مي‌توانند وارد جريان خون شوند و سطح چربي‌هاي خون را بالا برند و اگر آزمايش خوني بعد
از استفاده از اين دستگاه‌ها انجام دهيد خواهيد ديد که پروفايل چربي خون شما شامل تري‌گليسريد و کلسترول افزايش نشان مي‌دهد

در چه صورت مجاز به استفاده از اين دستگاه نيستيد؟
1. اگر باردار هستيد يا فکر مي‌کنيد ممکن است باردار باشيد، يا تحت درمان با داروهاي ناباروري مي‌باشيد.
2. اگر تازه زايمان کرده‌ايد، يا در دوران شيردهي قرار داريد.
3. در صورت ابتلا به هرگونه بيماري قلبي عروقي و وجود پيس‌ميکري (ضربان ساز) در بدن يا هر وسيله الکترونيکي در داخل بدن