نکاتی درباره جراحی‌های کاهش وزن

خیلی از افراد چاق با توجه به آن که از رژیم‌های غذایی خسته شده‌اند تصور می‌کنند که می‌توانند یکباره این مشکل خود را حل نمایند، اما واقعیت این‌گونه نیست. در شرایطی که افراد چاق با رعایت رژیم غذایی کم کالری و ورزش به نتیجه نمی‌رسند، این گونه جراحی‌ها می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. البته نباید فراموش کرد این شیوه کاهش وزن به همه افراد توصیه نمی‌شود چرا که همانند سایر اعمال جراحی خطرهایی را در پی دارد.

چه کسانی واجد شرایط جراحی کاهش وزن هستند؟
1- افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 40
2- افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 35 و مبتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی در شرایطی که احتمال بهبودی با کاهش وزن وجود داشته باشد همانند دیابت و آرتروز شدید. (چرا که در این بیماری‌ها کاهش وزن حتی به مقدار اندک تأثیر زیادی در بهبود یا کاهش بیماری دارد.)
3- افرادی که با پیگیری رژیم غذایی و ورزش به نتیجه نرسیده باشند. این مسئله قابل توجه است که تنها در صورت مقاومت شدید بدن در برابر کاهش وزن و نتیجه نگرفتن از رعایت رژیم و فعالیت بدنی منظم باید به جراحی متوسل شد. در ادامه نیز باید این افراد رژیم غذایی سالم داشته باشند وگرنه دچار افزایش وزن مجدد می‌شوند. افرادی که با جدیت سعی در اصلاح شیوه زندگی خود دارند و از تمام جنبه‌های جراحی و خطرات آن مطلع هستند. در واقع باید به این تفکر معتقد باشند که جراحی به منظور کاهش وزن تنها یک شروع است.

فواید جراحی کاهش وزن
* مهم‌ترین فایده این جراحی‌ها کاهش وزن سریع و بسیار است.
* در عمل بای پس معده 61 درصد وزن اضافه و در عمل حلقه معده 47 درصد وزن اضافی بدن کاهش می‌یابد.
* در بسیاری از افراد سطح سلامت ارتقا پیدا کرده و یا بیماری تا حدی بهبود پیدا می‌کند مثل دیابت، آرتریت، فشار خون بالا، تنگی نفس در خواب.
* کیفیت زندگی در 95 درصد افراد پس از جراحی بالا رفته و برخی مطالعات بیان می‌کنند که افراد در مقایسه با افرادی با همان میزان افزایش وزن اولیه که تحت جراحی قرار نگرفته‌اند طول عمر بیشتری داشتند.
جراحی‌های کاهش وزن باید به هدف شروع یک شیوه زندگی جدید و سالم انجام شوند
خطرات جراحی کاهش وزن
جراحی‌های کاهش وزن خطرات زیادی دارند و به طور میانگین 10 درصد افرادی که اقدام به این جراحی‌ها می‌کنند با این مسائل و مشکلات درگیر می‌شوند. از جمله مشکلات و ناراحتی‌های شایع و معمول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* حالت تهوع، استفراغ، اسهال
* عفونت زخم و جای بخیه
* فتق شکمی
* لخته خون در ریه (آمبولی در ریه)
* باز شدن زخم‌ها و ایجاد شکاف پس از جراحی
* خونریزی معده
* حمله قلبی
* سنگ صفرا و نیاز به برداشتن کیسه صفرا
* کمبود ویتامین یا سوء تغذیه به دلیل کاهش جذب
* ایجاد پوست اضافه (که نیازمند جراحی زیبایی می‌باشد)
جراحي
دانستن آمار زیر مفید است:
* 10درصد افراد پس از این اعمال جراحی دچار حالت تهوع، استفراغ، اسهال، عفونت زخم و جای بخیه و فتق شکمی می‌شوند.
*‌ در 3 درصد افراد آمبولی در ریه، باز شدن زخم‌ها، خونریزی معده و حمله قلبی رخ می‌دهد.
* از هر 400 نفر، 1 نفر در فاصله زمانی 30 روز پس از جراحی جان خود را از دست می‌دهد.

اقدامات لازم پس از جراحی چیست؟
جراحی‌های کاهش وزن باید به هدف شروع یک شیوه زندگی جدید و سالم انجام شوند. افراد به منظور بیشترین اثر این جراحی‌ها باید نکات زیر را در نظر داشته باشند.
* عادات غذایی غلط خود را کنار بگذارید. افراد دچار چاقی شدید معمولاً عادات غذایی غلطی دارند. از جمله این‌ها عادت اشتباه خوردن است. بعد از جراحی‌های کاهش وزن دریافت وعده‌های غذایی حجیم می‌تواند شما را بیمار کند. برای بسیاری از افراد این مشکل وجود دارد که نمی‌توانند حجم وعده‌های غذایی خود را کم کرده و دفعات دریافت غذا را بیشتر کنند.
* تغذیه سالم داشته باشید و به میزان کافی ویتامین دریافت کنید. مصرف روزانه مواد غذایی کم ارزش و ناسالم می‌تواند منجر به سوء تغذیه، بیماری‌های استخوانی، کاهش توده عضلانی و کم خونی شود.
* فعالیت بدنی منظم و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. ورزش نقش به سزایی در حفظ وزن مناسب افراد دارد. علاوه بر این داشتن فعالیت بدنی روزانه میزان ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.