رادیوفرکانسی

از روشهاي جديد جوانسازي پوست , راديوفرکانسي است که روشي کاملا جديد و غيرتهاجمي و مطمن است غير جراحي است وعوارض جراحي را ندارد و پس از ان بيمارسريعا به کار خود برميگردد و براي همه انواع پوست قابل اجرا است .. درساليان اخير تقاضاي درمان چين و چروک صورت رو به افزايش است. راديوفرکانسي يک و دو قطبي به عنوان درمان انتخابي چين وچروک معرفي شده است. مطالعات، تغييرهاي الياف کلاژن پوست را درزمينه بهبود و ترميم جنس پوست تحت درمان با راديوفرکانسي، نشان داده اند هر چند مي توانند خطرها وعوارض جانبي هم داشته باشد.
در حال حاضر روش هاي متعددي براي درمان چين و چروک پيشنهاد مي شود. درراديوفرکانسي([Radiofrequency [RF) که از طريق ايجاد حرارت در درم سبب نتيجه دل خواه مي شود حرارت مناسب به بافت‌هاي پيوندي عميق درم مي رسد در حالي که اين حرارت در اپيدرم پراکنده و کم بوده و امکان ترميم سريع اپيدرم وجود دارد. در انواع پيش رفته، جريان متناوب گرما به درم مي رسد و در حال حاضر، سيستم هاي متعددي طراحي شده و براي کاربرد پزشکي در دسترس است.
سازمان غذا و داروي امريکا هم روش جوانسازي پوست از طريق راديوفرکانسي را مورد تائيد قرار داده است.
تفاوت راديوفرکانسي با دستگاه هاي ليزري مخصوص جوان‌سازي پوست اين است که آن را بدون محدوديت در همه متقاضيان با انواع رنگ هاي پوست اعم از تيره يا سفيد مي توان انجام داد و نتيجه جوان سازي آن طولاني است و بسته به تشخيص پزشک درمان کننده و نيازپوست مي توان جريان يک قطبي (thermage) را در سطح پوست يا جريان دو قطبي(accent) را درعمق‌هاي مختلف پوست تاباند.
مکانيسم عمل:
در واقع ترماژ، يک فناوري است که از عمل حرارت و سرد کردن براي کشيدن پوست و کم کردن چين و چروک استفاده مي‌کند.
لايه مياني پوست يا درم، از پروتئين‌هاي کلاژني تشکيل مي‌شود که به صورت لايه‌هاي موازي از رشته‌هايي به نام فيبريل تشکيل شده اند. فيبريل ماده زمينه‌اي را به وجود مي‌آورد که پوست را محکم، کشيده نگه مي‌دارد. طي پيرشدن، لايه‌هاي فيبريل شل مي‌شوند و نظم و ترتيب آنها به هم مي ريزد و درنتيجه پوست آويزان مي‌شود.
در روش ترماژ، بدون آنکه لايه بيروني يا اپيدرم آسيب ببيند، لايه درم حرارت داده مي‌شود. به اين شکل که انرژي به شکل امواج راديويي از دستگاه ترماژ به بافت درم منتقل مي‌شود. پس از دريافت حرارت توسط درم، فيبريل‌هاي کلاژن گسيخته مي‌شوند و سپس منقبض و ضخيم مي‌شوند، در نتيجه لايه پوستي زير آن سفت و کشيده مي‌شود. پس از التيام، لايه‌هاي فيبريل دوباره شکل مي‌گيرند و کلاژن جديد تشکيل مي‌شود و اين پديده، پوست را سفت و کشيده‌تر مي‌کند.
بلافاصله پس از انجام ترماژ، ممکن است تا حدي سفت شدن پوست قابل رويت باشد، ولي اثرات کامل آن، احتمالا تا چند هفته و حداکثر تا ? ماه آينده ظهور خواهد کرد
مزيت روش:
مزيت اين روش عدم نياز به دوره طولاني نقاهت (مراقبت و بهبودي) است.
?- در حين استفاده از راديوفرکانسي احساس داغي گرم شدن ميشود که بلافاطله بعد ازچند دقيقه درمان از بين ميرود .اکثر افراد اين گرما را به خوبي تحمل ميکنند ونياز به بيحسي ندارد.
منع مصرف:
در بيماران کلاژن واسکولار و همچنين بيماران قلبي شديد و يا بيماريهاي شديد مثل سرطان در زنان باردار يا شيرده ويا کساني که مارکرهاي الکتريکي مثل پيس ميکر قلبي ويا قطعات فلزي مثل ايمپلنت در ران وغيره دارند ممنوعيت مطرف دارد همچنين بايستي با فاصله مشخصي از تزريق بوتاکس يا ژل تحت نظر پزشک انجام گيرد .
احتياطات:
بيمار ميتواند بلافاصه به زندگي عادي برگردد اما بهتر است از ضد افتاب استفاده کرده و ?? ساعت در معرض نور مستقيم خورشيد قرار نگيرد .
بعد از درمان از يک مرطوب کننده همچون ژل الورا استفاده نمايد .
تا ?? ساعت بعد از مرطوب کننده و ضد افتاب استفاده نمايد .
?? ساعت قبل و بعد از راديوفرکانسي از ترکيبات لايه بردار استفاده ننمايد .
تا ?? ساعت از سونا ومحيط گرم استفاده نکند .
براي گرفتن نتيجه بهتر روزانه حداقل ? ليوان اب بنوشد
قرمزي و داغي ممکن است تا ?? ساعت بعد از درمان ادامه يابد.
احساس خشکي پوست در ?? ساعت اول درمان ممکن است ايجاد شود که در عرض ??ساعت برطرف ميگردد.