با آخرین روش های نوین برای لاغری آشنا شوید

يافته هاي يک متخصص تغذيه نشان مي دهد، تکه هاي يخ ميان وعده اي ايده آل و فاقد کالري است که افراد مي توانند با مصرف روزانه اش وزن کم کنند.همينطور گذاشتن يخ روي شکم بمدت 30دقيقه بهترين روش براي لاغرشدن آن است!
پژوهش جديدي نشان مي‌دهد که گذاشتن يک بسته يخ روي بافت چربي مي‌تواند به سوختن کالري در بدن کمک کند. اما به‌راستي کدام حقه رژيم‌هاي لاغري واقعاً کار مي‌کند؟
نسيبه خانلرزاده: ديگر بيش از اين لازم نيست که نگران اضافه‌وزن خود باشيد. تحقيقي جديد از حقه رژيمي هيجان‌انگيزي رونمايي کرده که همه ما مي‌توانيم براي کاهش وزن از آن استفاده کنيم. لاغري شکم
به گفته دانشمندان، افرادي که کمي احساس چاقي در محدوده مياني بدن خود دارند، کافي است يک بسته يخ را براي 30 دقيقه روي شکم خود بگذارند تا سلول‌هاي چربي سفيد تحريک شده و با سوزاندن کالري به سلول‌هاي چرب قهوه‌اي تبديل شوند.
به گزارش ديلي تلگراف، انسان‌ها دو نوع بافت چربي دارند: يکي چربي سفيد که با محدوده شکمي و ران‌هاي چاق در ارتباط است و براي تأمين سوخت ماهيچه‌ها در خون به جريان مي‌افتد؛ و ديگري هم چربي قهوه‌اي است که بدن از آن براي توليد گرما استفاده مي‌کند. هرچه بيشتر احساس سرما کنيد، چربي قهوه‌اي بيشتري ناپديد مي‌شود. هدف از قرار دادن بسته‌هاي يخ اين است که چربي سفيد به‌شدت سرد شود و به نوع قهوه‌اي تبديل شود که مي‌تواند بسوزد و گرما توليد کند.
به نظر مي‌رسد نتيجه مستقيم اين کشف اين باشد که به‌راحتي هر چيزي را که مي‌خواهيم بخوريم و هر وقت که حس کرديم داريم چاق مي‌شويم، يخ به خودمان بماليم. همه‌گيري چاقي را به همين راحتي مي‌توان پشت سر گذاشت؛ اما آيا واقعاً به همين راحتي است؟
خوشبختانه کمتر کارشناسي با اين حقه‌هاي رژيمي متقاعد مي‌شود. دکتر سالي نورتون، مشاور کاهش وزن و مؤسس وب‌سايت vavista.com (که به مردم براي کاهش وزنشان کمک مي‌کند) مي‌گويد که کاملاً مطمئن نيست پوشاندن بدن با يخ بتواند از عهده انجام اين کار بربيايد.
او مي‌گويد: «آخرين پژوهش انجام‌شده، شاهدي بر اين است که چربي قهوه‌اي براي بدن خوب است زيرا نوزادان با اين نوع چربي به دنيا مي‌آيند. نوزادان نمي‌توانند از سرما بلرزند، زيرا چربي‌هاي قهوه‌اي بدنشان گرما توليد مي‌کند. هر چه سن ما بالا مي‌رود، چربي‌هاي قهوه‌اي ناپديد مي‌شوند، ما مي‌توانيم اين چربي‌ها را با ورزش کردن يا سرد شدن و به لرز افتادن افزايش دهيم. چربي قهوه‌اي انرژي مي‌سوزاند و چربي سفيد انرژي ذخيره مي‌کند. اينکه آيا گذاشتن بسته‌هاي يخ منجر به ايجاد تفاوتي در بافت چربي مي‌شوند يا نه، چيزي است که از آن مطمئن نيستيم و در حال حاضر پژوهش‌هاي قطعي درباره آن وجود ندارد».
دکتر نورتون نگران است که تنها چيزي که از گذاشتن کيسه يخ روي شکم عايد مردم شود، سوختگي پوست ناشي از تماس مستقيم با يخ باشد. او مي‌گويد: «البته بايد در مورد کاهش دماي ترموستات خانه‌ها هم چيزي گفته شود. مردم نبايد خود را در گرما غرق کنند. آنها بايد بيرون بروند. اين احتمال وجود دارد که افزايش گرما در خانه‌هاي ما منجر به تغيير در وزن بدنمان شده باشد».
کيسه‌هاي يخ آخرين مورد توصيه‌شده در مورد رژيم‌هاي لاغري زودبازده است. در ادامه با برخي ديگر از حقه‌ها و نکته‌هاي رژيمي آشنا مي‌شويد.
قرص‌هاي لاغري
دکتر نورتون مي‌گويد: «اغلب قرص‌هاي رژيمي واقعاً کار نمي‌کنند. تنها قرصي که ما واقعاً اجازه استفاده آن را مي‌دهيم، ارليستات ناميده مي‌شود که جذب چربي را در بدن متوقف مي‌کند. اما اگر شما مقدار زيادي چربي بخوريد و اين قرص را هم مصرف کنيد، به اسهال‌هاي وحشتناک دچار خواهيد شد، بنابراين آنچه اتفاق مي‌افتد اين است که افرادي که غذاهاي چرب مي‌خورند، ديگر اين قرص‌ها را مصرف نخواهند کرد و بنابراين اضافه‌وزن دوباره سراغ اين افراد خواهد آمد».
آدامس جوييدن به‌جاي غذا
دکتر نورتون مي‌گويد: «شواهدي وجود دارد که نشان مي‌دهد اين کار نيز مؤثر نخواهد بود؛ زيرا شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي که در ترکيب آدامس‌ها يافت مي‌شود، درواقع خود باعث افزايش وزن مي‌شوند. اين مواد اعتياد شما را به مواد شيرين حفظ مي‌کنند اما به شما احساس اشباع شدن از مواد شيرين را نمي‌دهند، بنابراين شما به دنبال غذاهاي شيرين خواهيد رفت».
مصرف نوشيدني‌هاي رژيمي
نورتون مي‌گويد: «پژوهش‌هايي انجام شده‌اند که مقداري بهبود را وقتي افراد به مصرف نوشيدني‌هاي رژيمي ادامه مي‌دهند، نشان مي‌دهند و برخي ديگر هم هستند که چنين بهبودي را نشان نمي‌دهند. در مورد کاهش وزن هيچ مزيت اثبات‌شده واقعي وجود ندارد. آنچه ما واقعاً نياز داريم اين است که اعتياد خود را به مواد شيرين کاهش دهيم، تغيير عادت کار بسيار آساني است و براي آن ما تنها بايد همان‌طور که پس از تدوين مقررات جديد در مورد ميزان نمک غذا، مقدار مصرف آن کاهش يافت و عادت به مصرف غذاهاي شور را کنار گذاشتيم، خود را از غذاهاي شيرين هم منع کنيم. اگر بتوانيم چنين کاري را با شکر هم انجام دهيم، بسيار عالي خواهد شد».
خوردن غذاهاي تکراري در هرروز
نورتون دراين‌باره مي‌گويد: «اين روش بسيار خسته‌کننده خواهد بود زيرا بايد هرروز غذاهاي تکراري خورده شود. اين روش تنها يک مد زودگذر است و به الگوي نرمال غذا خوردن تبديل نخواهد شد. مکانيسمي درون انسان‌ها وجود دارد که اگر غذاهاي تکراري بخوريد، بدن شما را وادار مي‌کند که به دنبال غذاهاي ديگر باشيد. اما جالب اينجا است که آزمايش‌هاي انجام‌شده روي موش‌ها نشان مي‌دهند که اين پاسخ طبيعي رفتن به دنبال غذاهاي ديگر، هنگامي‌که مشغول خوردن غذاهاي ناسالم (فست‌فود و موارد مشابه) باشيد، رخ نمي‌دهد»
خوابيدن در تاريکي
دکتر نورتون با اين روش موافق است: «اين روش درست است. خوابيدن در تاريکي و دور بودن از صفحه‌هاي نمايش، ساعت بدن را بر روي مسير مشخص تنظيم و اضافه‌وزن را محدود مي‌کند. نورهاي مصنوعي روي ملاتونين اثر مي‌گذارد که خود مي‌تواند منجر به اضافه شدن وزن شود. در تاريکي بخوابيد».
خوردن مغز بادام و انواع دانه‌ها
اين‌ها غذاهاي سالمي هستند، بنابراين اين کار درست است. البته نبايد در مقادير بسيار زياد مصرف شوند، چراکه مقدار زيادي کالري دارند؛ اما اگر شما مواد مغذي خوب با سطح امگا 3 بالا سراغ داريد، در آن صورت در مکان بهتري براي انتخاب‌هاي سالم‌تر قرار خواهيد داشت. ما بايد سه بار در هفته ماهي تازه بخوريم تا بتوانيم سطح امگا 3 خوبي در بدن داشته باشيم».
پس براي لاغر شدن بايد چه‌کار کنيم؟
دکتر نورتون پيشنهاد مي‌کند: «اصلاً به روش‌هاي خاص فکر نکنيد. کافي است روي خواب کافي و مواد مغذي خوب متمرکز شويد تا به شما کمک کنند با اعتياد به شکر بجنگيد. اگر اين‌طور شود، وزن شما هم به دنبال آن کاهش خواهد يافت. در آخر اينکه، گام‌هاي کوچک برداريد. هر شخصي وقتي‌که يک رژيم سريع را دنبال مي‌کند، بعد از تنها چند هفته دوباره وزن ازدست‌رفته خود را به دست خواهد آورد و شايد حتي از اولش هم سنگين‌تر شود. خيلي بهتر است که اول يک‌چيز را تغيير دهيم و بعد به سراغ مورد بعدي برويم و عادت‌هاي جديدي بسازيم».
منبع: دکتر سلام