اطلاعاتی کامل در خصوص موهای زائد در آقایان

در زمان نوجواني که باشگاه مي‌رفتم، رفيقي داشتم که بيشتر اشخاص اسم وي را پشمالو گذاشته بودند. زماني در رختکن زير پيراهنيش را در مي‌آورد، مثل اينکه يک پليور سياه تنش کرده بود. همه بدن او پر از مو بود. براي خودش اين مسئله اهميتي نداشت اما روزي در رختکن از او سوال کردم چرا موهاي بدنش را اصلاح نمي‌کند و او در حالي که لباس ورزشي‌اش را ازکيف در مي اورد گفت:
«آخه اگه اصلاح کنم، بيشتر مي‌شه.» دوباره پرسيدم چرا براي درمان پيش پزشک نمي‌رود؟ گرمکنش را پوشيد و گفت: «اينکه مريضي نيست پسر!» و همين‌طور که داشت از رختکن بيرون مي‌رفت، با خنده گفت: «اين‌جوري مردونه‌تره.»با دکتر غلامحسين غفارپور، متخصص پوست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در اين‌باره گفت‌وگو كرده‌ايم.
موهاي زائد در آقايان بيشتر در کدام نواحي بدن وجود دارد؟
اصطلاح موي زائد معمولا براي خانم‌ها کاربرد دارد و به رويش مو در مناطقي از بدن گفته مي‌شود که فرد انتظار آن را ندارد. موها به‌طور طبيعي در مناطقي مثل سر، ابرو، مژه، ناحيه زير بغل و نواحي اطراف اندام تناسلي رشد مي‌کنند. اگر در بدن خانمي در نواحي‌اي غير از اين نواحي مو برويد، دچار پرمويي يا موهاي زائد است، اما درباره آقايان اين موضوع کاملا تفاوت دارد.
چطور؟
در بدن مردان به‌طور طبيعي در بيشتر نواحي به جز کف دست و پا، مو رشد مي‌كند. اين يک امر طبيعي و جزو تفاوت‌هاي زنان و مردان است بنابراين اصطلاح موي زائد در مورد آقايان کاربرد ندارد و برعکس خانم‌ها، معمولا آقايان با رشد مو در بدن خود مشکل چنداني ندارند. ميزان موها در مردان به عوامل ژنتيکي مربوط است و ممکن است کاملا ضخيم و تيره رنگ يا نازك و کرکي شکل باشند.
يعني آقايان نمي‌توانند براي از بين بردن اين موها اقدامي انجام دهند؟
رشد مو در بدن مردان طبيعي است ولي اگر مردي با اين موها مشکل داشته باشد، مي‌تواند براي حذف آنها اقدام کند.
چه روشي براي اين کار وجود دارد؟
روش از بين بردن موهاي بدن مردان، تفاوت چنداني با حذف موهاي زائد بدن زنان ندارد و شيوه کار يکي است. متداول‌ترين روش نيز ليزر است. اما استفاده از ليزر براي رفع موهاي بدن مردان و زنان تفاوت دارد. رفع موهاي زائد
چه تفاوتي؟
به دليل وسعت نواحي داراي مو و تراکم بيشتر اين موها در بدن آقايان، تعداد جلسه‌هاي درماني براي آنها بيشتر خواهد بود و بايد وقت بيشتري را صرف اين کار کنند. حتي ممكن است اين جلسه‌ها به حدود 10 جلسه هم برسد و فواصل بين هر مراجعه براي درمان حدود 4 تا 6 هفته است. گاهي پس از 10 جلسه درماني، سالانه 1، 2 يا 3 بار ليزر در سال براي اين افراد انجام مي‌شود تا موهاي بدن آنها از بين برود.
استفاده از ليزر مشکلات و عوارض جانبي‌اي براي مردان ايجاد نمي‌كند؟
نه، ليزرهاي مناسب عوارضي براي مردان ندارد، اما ممکن است ميزان تاثير ابزارهاي مختلف براي اين کار در آنها متفاوت باشد. مناسب‌ترين ليزر، «ليزر ان. دي/يگ» است كه عارضه خاصي به جا نمي‌گذارد و بدترين ابزار براي حذف موهاي بدن، آي. پي. ال است که در اصل ليزر نيست و در واقع نور تقويت شده است و فقط اصطلاحا به آن ليزر مي‌گويند. آي. پي. ال در حذف موهاي زائد موثر ولي تاثير آن نسبت به ابزارهاي ديگر بسيار کمتر است.
آيا روش‌هايي مثل اپيلاسيون که خانم‌ها براي رفع موهاي زائد به كار مي‌برند، براي مردان هم قابل‌اجراست؟
بله، ولي ريشه موها در بدن مردان بسيار محکم‌تر از ريشه موي زنان است. قطر اين موها هم در مردان بيشتر است. ضمن اينکه ويژگي‌هاي فيزيولوژيکي زنان، باعث افزايش تحمل درد در آنها مي‌شود. مردان در صورت حذف موها با روش‌هاي متداول اپيلاسيون، درد بسيار بيشتري خواهند داشت و بيشتر آنها نمي‌توانند آن را تحمل كنند. برخي كساني كه از اين روش‌ها استفاده مي‌كنند، دچار جوش‌هاي چرکي در نواحي اپيلاسيون مي‌شوند. ظاهر شدن اين جوش‌ها عادي است. برداشتن مو با موچين، مومک، بند و ابزارهاي اپيلاسيون محل رويش مو را تحريك مي‌كند كه باعث بروز جوش‌هايي شبيه جوش‌هاي چرکي مي‌شود. اين جوش‌ها كه در پي حساسيت تحريکي به وجود مي‌آيند، بعد از مدتي از بين مي‌روند.
حذف موهاي بدن را به مردان توصيه مي‌کنيد؟
اين يک مساله شخصي است و به ديدگاه و سلايقه افراد بستگي دارد. اگر کسي از وجود اين موها در بدن خود ناراحت است و حس مي‌کند حذف آن باعث بهبود کيفيت زندگي‌اش مي‌شود، مي‌تواند آنها را از بين ببرد ولي اگر با اين موضوع مشکلي ندارد، نيازي به انجام اين کار نيست. حذف موهاي بدن در مردان بيشتر جنبه رواني و زيبايي دارد و از نظر پزشکي چندان جاي بحث پيدا نمي‌کند.
منبع : salamatiran.com