چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟

گاهي انتخاب بهترين روش از بين بردن موها به دليل بعضي اطلاعات غلط رايج، فرد را دچار اضطراب و وسواس مي کند. به عنوان نمونه، بسياري تصور مي کنند اصلاح با تيغ باعث ازدياد موهاي ناخواسته مي شود، در حالي که چنين تصوري واقعيت ندارد.
شايد رفع موهاي صورت و بدن، بويژه براي خانم ها و از سن پس از بلوغ، در ظاهر امر ساده اي به نظر برسد، اما اين مساله در بسياري موارد به روشي چالش برانگيز تبديل مي شود که شخص را با عوارض پوستي ناخواسته اي از جمله جوش هاي پوستي و زير پوستي مواجه مي کند.
حتي گاهي انتخاب بهترين روش از بين بردن موها به دليل بعضي اطلاعات غلط رايج، فرد را دچار اضطراب و وسواس مي کند. به عنوان نمونه، بسياري تصور مي کنند اصلاح با تيغ باعث ازدياد موهاي ناخواسته مي شود، در حالي که چنين تصوري واقعيت ندارد.
دکتر اربابي، متخصص پوست و مو در اين باره توضيح مي دهد: هيچ يک از روش هاي مختلف اصلاح موي صورت و بدن باعث افزايش يا کاهش دائم مو نمي شود، ولي ممکن است باعث ايجاد ضايعاتي شود که به عنوان جوش شناخته مي شود. اين جوش ها گاهي بسرعت بهبود مي يابد و گاهي نيز به درمان تخصصي نياز پيدا مي کند.
اين متخصص در مورد اثربخشي روش هاي مختلف رفع موهاي بدن و صورت بر توقف رشد موها مي گويد: بين اين روش ها از نظر تاثير بر سير رشد موها تفاوتي وجود ندارد يعني هيچ يک باعث نمي شود رشد موها به صورت دائم متوقف شود يا رشد بيشتري داشته باشند يا ضخيم تر شوند.

اصلاح با تيغ، موها را ضخيم نمي کند
بسياري تصور مي کنند که از بين بردن موهاي بدن و صورت با تيغ، منجر به ضخيم شدن تارهاي مو مي شود و به همين دليل از به کارگيري اين روش امتناع مي کنند.

دکتر اربابي در اين باره توضيح مي دهد: به دنبال استفاده از تيغ براي از بين بردن موها، سرعت رشد مو ها چند روزي زياد مي شود و اين مساله موجب مي شود که در اين چند روز موها ضخيم تر به نظر برسند، ولي در نهايت بعد از حدود يک هفته بين مويي که با تيغ اصلاح شده با مويي که با روش هاي ديگر اصلاح شده تفاوتي از نظر ضخامت وجود نخواهد داشت. جالب است بدانيد که درمورد موهاي زائد، موهايي که اصلاحشان هميشه با تيغ صورت گرفته است، پاسخ بهتري به درمان ليزري مي دهند.

البته اصلاح با تيغ نيز با عوارضي چون بريدگي، خراشيدگي و تحريک پوستي همراه است. همچنين استفاده از تيغ هاي شخصي در اصلاح موها هميشه بايد مد نظر قرار بگيرد چراکه امکان انتقال بيماري هاي ويروسي مثل ايدز و هپاتيت از طريق تيغ آلوده وجود دارد.

چرا جوش مي زنيم؟
گرچه بين روش هاي مختلف از بين بردن موهاي بدن و صورت از نظر تاثير بر رشد مو تفاوتي وجود ندارد، اما از نظر بروز عوارض ناشي از رفع موها مثل جوش و التهاب بعد از پاکسازي موها در افراد مختلف، تفاوت وجود دارد.
دکتر اربابي در اين باره مي گويد: وقتي از روش هاي کندني چون بند، موم، واکس و دستگاه هاي برقي که موها را از ريشه بيرون مي آورد براي از بين بردن موها استفاده مي شود، چون با تحريک بيشتري روي ريشه موها مواجه هستيم، شاهد بروز التهاب و تحريک بيشتري نيز بعد از رفع موها خواهيم بود. البته کرم هاي موبر از اين لحاظ از بقيه روش ها، کم مشکل تر است.

اين متخصص مي افزايد: مهم ترين مشکلي که به دنبال اصلاح به وجود مي آيد، التهاب ريشه هاي مو يعني فوليکوليت است؛ مشکلي که شايد به عنوان جوش بعد از اصلاح شناخته مي شود. علت اين امر از يک سو به تحريک ريشه هاي مو مربوط مي شود و از سوي ديگر به وجود باکتري هايي بازمي گردد که به دنبال اصلاح به داخل ريشه مو رانده مي شوند که اين حالت فوليکوليت ناميده مي شود.

به گفته دکتر اربابي، درمان فوليکوليت ها در شرايطي که اين جوش ها عفوني شده باشد ممکن است تا چند ماه طول بکشد. براي پيشگيري يا کاهش اين جوش ها بهتر است از نرم کننده براي کاهش التهاب استفاده شود. در مواردي هم که جوش ها چرکي و زمان بهبود آن طولاني مي شود بايد با مشورت پزشک متخصص از آنتي بيوتيک موضعي يا خوراکي استفاده کرد. رفع موهاي زائد

وي در پاسخ به اين سئوال که اصلاح موها با ضايعات پوستي قبلي چه مي کند، مي گويد: اصلاح موها نه فقط باعث به وجود آمدن جوش هاي جديد (فوليکوليت) مي شود بلکه در مواردي باعث مي شود تا جوش هاي قبلي هم بدتر شود.
منبع: بيتوته