علم فراسوی طب‌سوزنی برای لاغری

بسیاری از بیماران به کلینیک طب‌سوزنی می‌آیند تا آنچه در مورد وقایع فیزیولوژیکی درون بدن روی می‌دهد تا کاهش وزن از طریق طب‌سوزنی بدست ‌آید را جویا شوند. پژوهش‌های اخیر در آپریل 2012 در مجله دنیای علم در مورد توضیح چگونگی این پدیده گزارش داد.
پارامترهای زیست پزشکی برای بررسی پژوهش شامل:
• اندازه‌گیری بافت چربی
• تیترهای آنتی‌بادی پروتئین شوک حرارتی (HSP)
• سطوح پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا (hs-CRP)

مکانیسمی که نشان داد چگونه طب‌سوزنی باعث کاهش وزن می‌شود اینگونه بود که کاهش در مقدار آنتی‌بادی پروتئین شوک حرارتی (HSP) و کاهش در خواندن سطوح پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا (hs-CRP) رخ می‌دهد. طب‌سوزنی همچنین باعث بهبود سطوح دیس لیپیدمی (اختلال در سوخت‌ساز چربیها مانند اختلال در میزان HDL و LDL) می‌شود. یک سوی جالب ماجرا در اینجاست که کاهش سطح پروتئین شوک حرارتی پس از اثر جانبی طب‌سوزنی لاغری روی می‌دهد به این دلیل که مطالعات بیشتر نشان داده است که می‌تواند خطر بیماری‌های عروقی و حوادث قلبی-عروقی را کاهش دهد.

سطح پروتئین واکنشگر C توسط مطالعه سلامت هاروارد زنان انجام گرفت که یک نشانگر دقیق‌تر از سطوح کلسترول در پیش‌بینی مشکلات عروق کرونری بود و این با طب‌سوزنی بهبود یافت. بنابراین نه تنها پژوهش‌ها نشان می‌دهد که طب‌سوزنی برای کاهش وزن مؤثر واقع می‌شود بلکه به عنوان یک تأثیر جانبی باعث کاهش کلسترول در خون می‌شود.

بسیاری از گیاهان چینی مانند علف هفت بند (Polygonum multiflorum) و شو وو (shou wu) نشان داده شده است که کلسترول را کاهش می‌دهند. طب ستنی چین شامل طب‌سوزنی همراه با داروی گیاهی چینی است که هدف اساسی و عمده آن بازگرداندن تعادل و هماهنگی بین بدن است و قدرت بهبود بخش افراد برای حفظ سلامتی و بهبودی را تحریک می‌کند.