لاغری ناگهانی خطرناک است!

لاغري ناگهاني بي‌اهميت نيست. اگر فردي ظرف چند ماه چندين کيلو وزن کم کند يعني حداقل 5 درصد وزن بدن خود را بدون هيچ‌گونه رژيم و دليل مشخصي از دست بدهيد بايد به پزشک مراجعه کند تا وضعيتش مورد بررسي قرار گيرد.
همان طور که چاقي به سلامتي آسيب مي‌رساند لاغري زياد نيز خيري براي سلامتي ندارد. لاغري زماني رخ مي‌دهد که بدن توده‌ عضلاني، مايعات يا چربي‌هاي خود را از دست مي‌دهد. در اين مطلب عواملي که باعث لاغري بي‌دليل و ناگهاني مي‌شود را ارائه مي‌دهيم.

اختلالات غذايي جدي
تصور همه‌ ما اين است که وزن بدنمان ارتباط مستقيمي با غذاهايي دارد که مصرف مي‌کنيم. زماني که تغذيه‌ي متعادل و مناسبي داريم مشخص است که وزن متناسبي نيز خواهيم داشت. بدون شک پرخوري نيز باعث چاقي و اضافه‌وزن مي‌شود. متأسفانه برخي از اختلالات غذايي نيز روي وزن تأثير مي‌گذارند. آنورکسي (بي‌اشتهايي رواني) و بوليمي (پرخوري رواني) دو نمونه از اختلالات تغذيه‌اي است که به طور جدي سلامتي افراد را به خطر مي‌اندازد.

بيمار مبتلا به آنورکسيا
آنورکسي يک اختلال رواني است که فرد از چاقي و اضافه‌وزن بي‌نهايت وحشت دارد و در نتيجه مصرف مواد غذايي را کاهش مي‌دهند و لاغر و لاغرتر مي‌شوند. در اختلال بوليمي نيز فرد قبل از سرزنش خود و ورزش زياد و همچنين مجبور کردن خود به بالا آوردن، به خودش اجازه مي‌دهد که بي‌وقفه غذا بخورد.
اين دو مشکل از عوامل اصلي کاهش وزن ناگهاني است که بايد خيلي زود مورد درمان قرار بگيرد به خاطر اينکه هر دو و به خصوص آنورکسي روي عملکرد بدن تأثير منفي مي‌گذارد.
اين مشکلات بيشتر در بين نوجواناني که مي‌خواهند خوش‌اندام باشند رايج‌تر است.

دغدغه‌هاي فکري و مشکلات روحي
لاغري غيرمنتظره مي‌تواند همچنين نشان‌دهنده‌ مشکلات روحي مانند استرس و اضطراب زياد باشد. در جوامع مدرن، استرس از عوامل متعددي مانند مشکلات کاري يا زندگي شخصي ناشي مي‌شود. اگر فردي نتواند شرايط استرس‌زا را مديريت کند با مشکلات جسمي مانند لاغري سريع و ناگهاني و همچنين تنفس نامنظم، سرگيجه، درد در ناحيه‌ قفسه‌ سينه و تنگي‌نفس مواجه خواهد شد.
توجه داشته باشيد که لاغري ناگهاني در بين افرادي که از افسردگي رنج مي‌برند نيز مشاهده مي‌شود. افراد افسرده کم‌اشتها شده و از مشکلات گوارشي رنج مي‌برند که مي‌تواند به لاغري آن‌ها منجر شود. بايد بدانيد که در برخي افراد لاغري يک مسئله‌ ژنتيکي است. اگر لاغري شماارثي است و با وجود وزن کم احساس سلامتي و شادابي داريد جاي نگراني نيست. مي‌توانيد با در پيش گرفتن تغذيه‌ مناسب و افزايش ميزان کالري‌هاي دريافتي وزن خود را افزايش دهيد.

سرطان
بيماري سرطان يکي از بيماري‌هايي است که باعث بروز لاغري و کاهش وزن ناگهاني و شديد مي‌شود. هر نوع سرطاني از سرطان کولورکتال گرفته تا سرطان خون و ريه و غيره بدن را در معرض لاغري شديد قرار مي‌دهد. به خاطر اينکه تومورهاي سرطاني متابوليسم بدن را بالا مي‌برند و به اين ترتيب کاهش وزن را سرعت مي‌دهند.
افرادي که در تحت درمان‌هايي مانند پرتودرماني هستند نيز در معرض کاهش وزن زياد قرار دارند. تومورها زندگي خودشان را دارند و براي بزرگ شدن به خون و ذخاير انرژي بدن دست‌درازي مي‌کنند. در واقع براي اينکه در بدن زنده بمانند از خون و مواد مغذي بدن استفاده مي‌کنند و گاهي ترکيبات شيميايي نيز آزاد مي‌کنند که متابوليسم بدن را بالا مي‌برد. در نتيجه کالري‌سوزي بيشتر شده و لاغري سرعت مي‌گيرد.

اسهال مزمن
اسهال در نتيجه‌ تغذيه‌ نامناسب يا به دليل يک بيماري ويروسي به وجود مي‌آيد. دليل آن هر چه که باشد مي‌توان با مصرف آنتي بيوتيک و داروهاي پزشک درمانش کرد. متأسفانه افرادي که به مدت 4 هفته دچار اين مشکل باشند يعني دچار اسهال مزمن شده‌اند. اين مشکل از اختلالات جدي مانند سندرم روده‌هاي تحريک‌پذير، بيماري سلياک (عدم تحمل گلوتن)، التهاب روده و غيره ناشي مي‌شود.
زماني که فردي بيش از يک ماه دچار اسهال شود وزن بدن خود را نيز از دست مي‌دهد. بيماري‌هاي داخلي به چشم ديده نمي‌شود و به همين دليل ناديده گرفته مي‌شوند. اين بيماري‌ها مانند بيماري قارچي باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شوند. اين بيماري‌ها همچنين باعث بروز مشکلات گوارشي نيز مي‌شوند.

ديابت
ديابت و به خصوص ديابت نوع 1 نيز مي‌تواند يکي از عوامل کاهش وزن غيرمنتظره و ناگهاني باشد. ديابت نوع 1 در بين کودکان، نوجوانان و افراد بزرگسال کمتر از سي سال ديده مي‌شود.
اين بيماري زماني بروز مي‌کند که بدن نمي‌تواند به اندازه‌ کافي انسولين توليد کند تا گلوکزهاي ساخته‌شده را به سمت سلول‌ها ببرد. گلوکز اصلي‌ترين عامل انرژي‌رسان به بدن است. زماني که سلول‌ها، گلوکز دريافت نکنند اين ترکيب در خون آزاد مي‌شود و فرد را به ديابت دچار مي‌کند. از آنجايي که بدن به اندازه‌ کافي انرژي دريافت نمي‌کند لاغر و لاغرتر مي‌شود.